Saturday, February 28, 2009

Bergaya di musim bunga

Entri kali ini adalah mengenai fesyen pakaian dimusim bunga. Jarang sekali kedengaran lelaki menceritakan isu-isu fesyen pakaian. Saya bukanlah seorang yang mahir mengenai fesyen seperti Rizalman, gaya fesyen saya hanya terhad kepada gaya Rizalnor dan saya cuba seberapa baik untuk bergaya dengan perbelanjaan yang berpatutan. Walaupun fesyen pakaian bukannya kepentingan utama hidup, tetapi ia juga tidak salah diberikan keutamaan sekali sekala. Objektifnya bukanlah semata-mata untuk mendapatkan perhatian tetapi fesyen pakaian dan gaya bagi saya adalah penting untuk kesihatan diri mental. Jika kita merasakan diri ini lebih menarik dan bergaya, ia juga boleh meningkat "self-esteem" penghargaan diri seseorang itu. Memakai seluar dan baju yang berfesyen kini dan bergaya boleh membuat diri lebih berharga. Bukanlah saya hendak mengatakan bahawa berjubah itu kurang bergaya, tetapi, jika kena tempatnya, berbaju jubah juga ada gayanya. Apa yang saya tahu, dinegara Arab, jubah itu merupakan pakaian yang sesuai di tanah Arab. Oleh yang demikian, terdapat berbagai-bagai fesyen dan kain yang dijual, dan harganya juga semahal pakaian-pakaian jenama barat.

Walaupun jarang pergi membeli-belah, saya juga mengambil masa untuk mendapatkan pakaian untuk menyedapkan hati. Hari ini, saya telah mengambil masa untuk pergi mencari kedai jualan elektronik "Circuit City". Khabar berita, "Circuit City" akan menutup kedainya dan kini sedang cuba melelong barang-barang elektroniknya. Malang sekali, saya telah terlambat, dan nampaknya semua kedai "Circuit City" telah pun ditutup. Oleh yang demikian, saya mengambil kesempatan ini untuk berhenti sahaja di kedai factory outlet yang berdekatan.

Saya bersiar-siar melihat pakaian-pakaian di kedai kegemaran saya seperti di Calvin Klein, Nike, Banana Republic dan GAP. Oleh kerana musim bunga sudah hampir, cuaca disini kurang menentu. Ada kalanya, sejuk dan sangat dingin dan pada masa lain pula cuaca disini tiba-tiba terasa panas. Itulah sebabnya penting untuk memakai pakaian yang berlapis-lapis kerana jika cuaca diluar tiba-tiba bertukar dari sejuk ke panas, boleh kita menanggalkan lapisan baju supaya tidak terlalu panas, dan jika cuaca diluar tiba-tiba sahaja menjadi sejuk, boleh sahaja kita menambahkan lapisan baju itu. Oleh yang demikian, pakaian yang paling sesuai ialah baju thermal.

Baju thermal ini adalah baju yang kita pakai dilapisan pertama. Baju thermal akan cuba memerangkap haba dikulit. Jika pergi membeli belah baju thermal, penting untuk mendapatkan baju yang muat-muat badan, agar ianya akan melekat dikulit. Objektifnya bukanlah untuk menunjukkan bentuk badan yang seksi, tetapi ianya berfungsi untuk memerangkap haba badan. Di atas baju thermal, dilapisan kedua, akan kita pakai lapisan "sweater" baju panas dan diatas lapisan "sweater" baju panas, akan kita pakai jaket pakaian sejuk. Jika cuaca tiba-tiba bertukar menjadi panas, kita boleh menanggalkan jaket, ataupun "sweater" baju panas yang dipakai.

Dimusim bunga ini juga, haruslah kita mencari baju yang warnanya lebih terang dan berani ataupun lebih kepada warna alam sekitar "earthly colors". Jadi apa yang saya dapatkan ialah warna biru muda terang. Color ini sesuai dengan keindahan kebiruan di langit. Jika dipadankan dengan "sweater" merah, ianya hampir seperti tema warna Superman. Baju thermal ini boleh dibeli di kedai GAP dan diwaktu sekarang ini, ianya dijual dengan diskaun 30%.

Untuk pakaian yang berwarna alam sekitar "earthly colors". Saya mendapatkan seluar ala-ala jeans kuning tanah dan baju thermal hijau daun. Baju dan seluar ini juga boleh dibeli di kedai GAP yang berdekatan. Di waktu gawat ekonomi ini, banyak kedai yang sedang menjalankan jualan murah untuk meningkatkan jualan mereka. Jadi inilah waktu yang sesuai untuk membeli-belah.

Untuk tiga helai pakaian ini, saya belanja lebih kurang USD40. Bagi saya, harga ini berpatutan. Kalau di Kuala Lumpur pun, membeli 3 helai pakaian dikedai GAP mampu melebihi nilai RM160. Cuma disini, tiap-tiap musim haruslah menukar pakaian untuk keselesaan diri dan sesuai dengan perubahan musim.

14 comments:

  1. me too went shopping for new clothes today. tapi bukan sbb musim bunga, sbb tiba2 most baju dah tak muat :D got 4 pieces of baju for usd65 from motherhood maternity ;)

    ReplyDelete
  2. Zatil: Oh dah tak muat dah ker? Yerlah, baik ko shopping baju kat sini....balik karang takde chance dah....ibu mengandung pun kena ader style gak...

    ReplyDelete
  3. :D ada gaya model la plak.

    ReplyDelete
  4. anonymous: Gaya model jer ader, modal yer tak de...hehehe

    ashterix: hehehe, camera trick jer kut....

    ReplyDelete
  5. love the olive green pullover. very becoming lah... but this year they say the 'in' color is yellow n grey/silver.. i oso plan to go shopping.. tapi gotta wait for them mid-riff bulges to reduce :(

    PS - superman colors makes u look garang lah... but i guess suitable if u wanna achieve that super hero look ;P

    ReplyDelete
  6. eyeknee: I'm looking for yellow too, maybe next week. The red-blue is intentional. I wanna feel like a superhero sometimes...:)

    ReplyDelete
  7. oh my God, Joey!

    I think, this is the most creative and hilarious entry you've done, thus far!
    Kudos.

    And whaddaya know... you've got model-talent!

    P/s :
    You must be dead bored.

    ReplyDelete
  8. Sis Leilanie: Yes, I thought it was funny. Funny as hell, but it was hard to write in Malay and still sound as funny, I think I've failed sounding funny there. I'm glad you got it, I guess you are the only one who got my humor. It was meant to be more like Frasier like funny.

    I'm a bit bored yea. I just hate writing about technical stuff. But can't help it, I'm a technical guy. So once in a while I try to write something different.

    ReplyDelete
  9. body fit!!! I can't do this anymore :)

    ReplyDelete
  10. Marjan: Yes, it is body fitting. I won't wear it back home too. But, here its a matter of comfort, plus, i can always cover my tummy with my jacket.:)

    ReplyDelete
  11. Topik yang menarik.
    Pose-pose yang juga menarik.

    ReplyDelete
  12. Creative indeed. Well chosen color, you did. New clothes for new season, is must.

    -terasa mcm Master Jedi Yoda pulak cakap

    ReplyDelete
  13. Aswad: Dah tak de benda nak buat. Bergaya jer lah.

    Ayoi/Azrul: Hahaha, of course its a must....sekali sekala nie kena gak lah gie shopping.

    ReplyDelete

I don't really wish to moderate any comments, but its necessary to avoid spammers.